Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć w ramach

Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa „Priorytet 3”

w Szkole Podstawowej Nr 1 w Wysokiem Mazowieckiem

W 2024 roku nasza szkoła wzięła udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa (NPRCz) „Priorytet 3”  i otrzymała dofinansowanie na zakup książek do biblioteki szkolnej. Jego głównym celem było rozwijanie zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży.

Na początku realizacji projektu przeprowadzono sondaż czytelniczy wśród  nauczycieli, rodziców a uczniowie   propozycje ciekawych  tytułów książek wrzucali  do  „Magicznego kufra pełnego pomysłów.”. Konsultacje te miały  na celu  planowany wybór i zakup pozycji do biblioteki. Uwzględniono  w nim  potrzeby osób niepełnosprawnych i mających trudności  z dostosowaniem społecznym.

CAŁKOWITY KOSZT PROGRAMU: 15 000 zł

Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12 000 zł

Wkład własny: 3 000 zł

 Liczba zakupionych książek: 386, w tym lektur: 117 (30,31 %)

W tym rozdaniu przeznaczono na zakup:

  • książek –  8 500 zł
  • wyposażenia biblioteki (komputer stacjonarny i licencję Mol Net +) –

 6 000  zł

  • nagród książkowych w ramach realizacji działań promujących czytelnictwo – 500 zł.

 

Zakupione zostały lektury,  nowości z literatury pięknej obejmujące najbardziej popularne gatunki tj. powieści obyczajowe, przygodowe, historyczne
z uwzględnieniem historii XX wieku i fantastykę. W szkolnych zbiorach znalazły się również audiobooki.

Szkoła, mimo wielu prowadzonych działań mających na celu rozwój zainteresowań czytelniczych uczniów nie jest w stanie odnieść sukces bez pomocy rodziców. Toteż na spotkaniach z wychowawcami, w każdym z 25 oddziałów, przeprowadzono pedagogizację na temat: „Wpływ czytania na rozwój dziecka”.

 

Szkoła podjęła współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną w zakresie:

  • planowania zakupu książek,
  • wymiany informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo,
  • udziału bibliotekarza MBP w komisjach konkursowych
  • uczestnictwa dzieci w ciekawych lekcjach bibliotecznych

Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów – uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na ferie i wakacje.  

Akcja wspierania czytelnictwa to przede wszystkim  szereg imprez popularyzujących  książki i czytanie. Toteż w okresie realizacji programu przeprowadzono w naszej szkole  następujące działania:

  1. Projekty edukacyjne:
  • „Duży czyta małemu” – 11 cyklicznych głośnych czytań ulubionych fragmentów książek znajdujących się w bibliotece przez rodziców, dziadków, starszych kolegów (kl. I – III)
  • „Poczytajki” – 60 cyklicznych spotkań z książką w klasach  I – III

i w bibliotece

  • „Czas na książkę” – 27 głośnych  czytań bibliotecznych książek ulubionych pisarzy na godzinach wychowawczych (kl. IV – VIII)
  • Wykonanie przez poszczególne klasy IV –VIII gazetek zachęcających do przeczytania ciekawych książek
  • Ciekawe zajęcia z wykorzystaniem technik multimedialnych i programu Power Point
  • 10 wystawek książek przygotowanych przez bibliotekę („Jesień w poezji”, „Stare, starsze i najstarsze” – wystawa białych kruków, „Ulubione książki naszych rodziców i dziadków”, „Polska Niepodległa” – wystawka książek
    i materiałów historycznych, „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”, „Nowości wydawnicze”, „Najciekawsze zawody”, „Nowości wydawniczych ciąg dalszy”, „Mikołajkowe przygody”, „Książka na zimowe wieczory”)
  • 16 gazetek klasowych promujących książkę
  • Nauczyciele swoje zajęcia uatrakcyjniali 123 razy wykorzystując księgozbiór biblioteczny. 
  1. Konkursy:
  • literackie:
  • „Wiosna piórem pisana” dla klas IV – V
  • „Książka otwiera nam świat” dla klas VI-VII
  • „Najlepsza recenzja książki” dla klas VII-VIII

 

  • czytelnicze:
  • „Co kryją tajemnice…?” dla klas III
  • „Mikołajek – kto to taki?” dla klas IV
  • „Chłopcy z Placu Broni” dla klas V
  • „Spotkanie z tym obcym dla klas VI
  • plastyczne:
  • „Wierszem malowane – twórczość Juliana Tuwima” dla klas I -II
  • „Projekt okładki ulubionej książki” dla klas III
  • „Bohater literacki na znaczku pocztowym” dla klas IV-V
  • „Jestem ilustratorem książki” dla klas VI-VII
  • fotograficzny:
  • „Jesienny portret z książką – moje selfie” dla klas VII-VIII
  1. Na zakończenie projektu przewodniczący grup wiekowych zorganizowali  apele  podsumowujące przedsięwzięcia i konkursy. Laureatom  wręczono nagrody książkowe i dyplomy.
  2. Realizacja zadań wynikających z projektu przyniosła wiele pozytywnych efektów:
  • zbiory biblioteki zostały doposażone o nowe, atrakcyjne tytuły
  • ciekawa szata graficzna zakupionych książek sprawiła, że nawet oporni czytelnicy częściej zaczęli sięgać po nowości
  • uczniowie przekonali się, że kontakt z książką to znakomita forma spędzania wolnego czasu
  • wzrosła świadomość rodziców w zakresie znaczenia książki

 

Dziękujemy  wszystkim nauczycielom, którzy dostrzegli sens podjętych zadań w ramach NPRCz i włączyli się w ich realizację. Mamy nadzieję, że nikogo nie trzeba  już  przekonywać, iż czytanie książek nie tylko wzbogaca naszą wiedzę, ale także
w znaczący sposób wpływa na zasób słownictwa i poprawność zapisu oraz rozwija wyobraźnię, przez co czyni życie barwniejszym i piękniejszym a bibliotekę czyni  ciekawym miejscem do obcowania z literaturą.

                                   

                                                               Dorota Leoniak, Izabela Wojno

Tagi: brak tagów

Comments are closed.