
Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć w ramach
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa „Priorytet 3”
w Szkole Podstawowej Nr 1 w Wysokiem Mazowieckiem
W 2024 roku nasza szkoła wzięła udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa (NPRCz) „Priorytet 3” i otrzymała dofinansowanie na zakup książek do biblioteki szkolnej. Jego głównym celem było rozwijanie zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży.
Na początku realizacji projektu przeprowadzono sondaż czytelniczy wśród nauczycieli, rodziców a uczniowie propozycje ciekawych tytułów książek wrzucali do „Magicznego kufra pełnego pomysłów.”. Konsultacje te miały na celu planowany wybór i zakup pozycji do biblioteki. Uwzględniono w nim potrzeby osób niepełnosprawnych i mających trudności z dostosowaniem społecznym.
CAŁKOWITY KOSZT PROGRAMU: 15 000 zł
Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12 000 zł
Wkład własny: 3 000 zł
Liczba zakupionych książek: 386, w tym lektur: 117 (30,31 %)
W tym rozdaniu przeznaczono na zakup:
- książek – 8 500 zł
- wyposażenia biblioteki (komputer stacjonarny i licencję Mol Net +) –
6 000 zł
- nagród książkowych w ramach realizacji działań promujących czytelnictwo – 500 zł.
Zakupione zostały lektury, nowości z literatury pięknej obejmujące najbardziej popularne gatunki tj. powieści obyczajowe, przygodowe, historyczne
z uwzględnieniem historii XX wieku i fantastykę. W szkolnych zbiorach znalazły się również audiobooki.
Szkoła, mimo wielu prowadzonych działań mających na celu rozwój zainteresowań czytelniczych uczniów nie jest w stanie odnieść sukces bez pomocy rodziców. Toteż na spotkaniach z wychowawcami, w każdym z 25 oddziałów, przeprowadzono pedagogizację na temat: „Wpływ czytania na rozwój dziecka”.
Szkoła podjęła współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną w zakresie:
- planowania zakupu książek,
- wymiany informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo,
- udziału bibliotekarza MBP w komisjach konkursowych
- uczestnictwa dzieci w ciekawych lekcjach bibliotecznych
Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów – uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na ferie i wakacje.
Akcja wspierania czytelnictwa to przede wszystkim szereg imprez popularyzujących książki i czytanie. Toteż w okresie realizacji programu przeprowadzono w naszej szkole następujące działania:
- Projekty edukacyjne:
- „Duży czyta małemu” – 11 cyklicznych głośnych czytań ulubionych fragmentów książek znajdujących się w bibliotece przez rodziców, dziadków, starszych kolegów (kl. I – III)
- „Poczytajki” – 60 cyklicznych spotkań z książką w klasach I – III
i w bibliotece
- „Czas na książkę” – 27 głośnych czytań bibliotecznych książek ulubionych pisarzy na godzinach wychowawczych (kl. IV – VIII)
- Wykonanie przez poszczególne klasy IV –VIII gazetek zachęcających do przeczytania ciekawych książek
- Ciekawe zajęcia z wykorzystaniem technik multimedialnych i programu Power Point
- 10 wystawek książek przygotowanych przez bibliotekę („Jesień w poezji”, „Stare, starsze i najstarsze” – wystawa białych kruków, „Ulubione książki naszych rodziców i dziadków”, „Polska Niepodległa” – wystawka książek
i materiałów historycznych, „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”, „Nowości wydawnicze”, „Najciekawsze zawody”, „Nowości wydawniczych ciąg dalszy”, „Mikołajkowe przygody”, „Książka na zimowe wieczory”) - 16 gazetek klasowych promujących książkę
- Nauczyciele swoje zajęcia uatrakcyjniali 123 razy wykorzystując księgozbiór biblioteczny.
- Konkursy:
- literackie:
- „Wiosna piórem pisana” dla klas IV – V
- „Książka otwiera nam świat” dla klas VI-VII
- „Najlepsza recenzja książki” dla klas VII-VIII
- czytelnicze:
- „Co kryją tajemnice…?” dla klas III
- „Mikołajek – kto to taki?” dla klas IV
- „Chłopcy z Placu Broni” dla klas V
- „Spotkanie z tym obcym dla klas VI
- plastyczne:
- „Wierszem malowane – twórczość Juliana Tuwima” dla klas I -II
- „Projekt okładki ulubionej książki” dla klas III
- „Bohater literacki na znaczku pocztowym” dla klas IV-V
- „Jestem ilustratorem książki” dla klas VI-VII
- fotograficzny:
- „Jesienny portret z książką – moje selfie” dla klas VII-VIII
- Na zakończenie projektu przewodniczący grup wiekowych zorganizowali apele podsumowujące przedsięwzięcia i konkursy. Laureatom wręczono nagrody książkowe i dyplomy.
- Realizacja zadań wynikających z projektu przyniosła wiele pozytywnych efektów:
- zbiory biblioteki zostały doposażone o nowe, atrakcyjne tytuły
- ciekawa szata graficzna zakupionych książek sprawiła, że nawet oporni czytelnicy częściej zaczęli sięgać po nowości
- uczniowie przekonali się, że kontakt z książką to znakomita forma spędzania wolnego czasu
- wzrosła świadomość rodziców w zakresie znaczenia książki
Dziękujemy wszystkim nauczycielom, którzy dostrzegli sens podjętych zadań w ramach NPRCz i włączyli się w ich realizację. Mamy nadzieję, że nikogo nie trzeba już przekonywać, iż czytanie książek nie tylko wzbogaca naszą wiedzę, ale także
w znaczący sposób wpływa na zasób słownictwa i poprawność zapisu oraz rozwija wyobraźnię, przez co czyni życie barwniejszym i piękniejszym a bibliotekę czyni ciekawym miejscem do obcowania z literaturą.
Dorota Leoniak, Izabela Wojno