W dniu 21 października uczniowie klasy 8 A w ramach lekcji zawodoznawczej, z wychowawcą Panią Martą Kostro oraz Panią Moniką Zdziarską odwiedzili Powiatowy Urząd Pracy w Wysokiem Mazowieckiem. Wizyta w urzędzie zbiegła się z Ogólnopolskim Tygodniem Kariery. OTK- to coroczne wydarzenie, którego celem jest planowanie kariery i odkrywanie talentów. Inicjatywa jest adresowana m.in. do uczniów, którzy stoją przed wyborem dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej. Tym bardziej wizyta w urzędzie pracy była wartościowa i inspirująca.
Spotkanie prowadziła Pani Sylwia Drewnowska – doradca zawodowy, która w interesujący sposób opowiedziała o funkcjonowaniu Powiatowego Urzędu Pracy. Na początku uczniowie poznali rolę i zadania PUP. Dowiedzieli się, że urząd, nie zajmuje się jedynie rejestracją osób bezrobotnych, ale też pomaga w podejmowaniu zatrudnienia, pisaniu dokumentów aplikacyjnych, doradza jak szukać pracy czy też organizuje szkolenia pomagające zdobyć nowe umiejętności. Prowadząca wyjaśniła również, kim jest doradca zawodowy i jaką pełni funkcję – pomaga on w wyborze odpowiedniej ścieżki edukacyjnej i zawodowej, dopasowanej do umiejętności, predyspozycji oraz zainteresowań.
Podczas prezentacji uczniowie zapoznali się z aktualnymi trendami i tendencjami na rynku pracy. Omówiono tzw. Barometr zawodów, czyli prognozę zapotrzebowania na konkretne profesje w najbliższych latach. Uczniowie dowiedzieli się, które zawody są obecnie deficytowe (najbardziej poszukiwane przez pracodawców), a także poznali zawody o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa.
Ciekawą częścią spotkania była również rozmowa o pokoleniach występujących na polskim rynku pracy – od pokolenia Baby Boomers, X, przez Y (milenialsów) i Z, aż po najmłodsze pokolenie Alpha. Doradczyni zwróciła uwagę na różnice między nimi, ich styl pracy, oczekiwania oraz znaczenie relacji międzyludzkich i współpracy w zespole.
Nie zabrakło też refleksji i dyskusji o tym, jak duży wpływ na rynek pracy mają nowe technologie. Uczniowie uświadomili sobie jak wiele zawodów już dziś łączy człowieka i technologię, a w przyszłości ta współpraca będzie jeszcze silniejsza. Mimo że postęp techniczny zmienia sposób pracy, to właśnie człowiek – jego pomysłowość, empatia i zdolność myślenia – pozostaje najważniejszym elementem świata pracy.
Podjęto także temat umiejętności XXI wieku – takich jak kreatywność, elastyczność, komunikacja czy krytyczne myślenie, które są kluczowe w dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.
Na zakończenie odbył się quiz „Zawody przyszłości”, w którym uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę i przekonać się, jakie profesje mogą zyskać na znaczeniu w nadchodzących latach. Spotkanie było bardzo ciekawym doświadczeniem. Uczniowie wynieśli z niego nie tylko wiele informacji, ale także motywację do świadomego planowania swojej przyszłości zawodowej.
